Het project Opel Commodore A automaat swap.
Deze hele mooi gerestaureerde Opel Commodore A kwam bij ons voor een automaatbak swap. De originele 3-bak automaat voldeed niet aan de wensen van de klant en wilde er heel graag een 4-bak automaat er onder.
De automaat bak!
We hadden voor de klant een 4-bak geregeld die onder een Opel Senator vandaan kwam. Het gaat hierbij om een Aisin Warner 03-71L 4bak automaat, deze bak past perfect bij de c30ne die er in ligt. We hadden de automaatbak wel wat aangepast, door middel van aluminium stiftjes bij de solenoids te plaatsen veranderen we hierdoor de schakeltijd. Dit wil zeggen dat de tijd die de bak nodig heeft om van de ene versnelling naar de andere versnelling te komen korter is, wat dus weer resulteert in sneller schakelen, minder slijtage aan de bak en minder hitte.
Wat hebben we gedaan?
Verder hebben we nieuwe bak-steunen gemaakt deze ook laten galvaniseren zodat het niet meteen roest.
In de radiateur zat ook de aansluiting voor een oliekoeler voor de automaat olie. Hier hebben we nieuwe leidingen voor gemaakt zodat de olie weer mooi gekoeld word.
De klant wilde heel graag zijn selektor blijven gebruiken, dit was geen probleem. Aangezien de bediening van de vorige 3-bak redelijk op de 4-bak lijkt hebben we deze dus wat aangepast. Ook dit spul was mee gegaan om te laten galvaniseren.
Wat nu nog nodig was, het eerste deel van de cardan-as in korten. Dit hebben we uitgemeten, cardan-as uit elkaar gehaald en op de draaibank ingekort en ook weer netjes gemonteerd en gelast.
Het resultaat!
Na de modificaties zijn we een proefrit gaan maken. Waar de 3-bak automaat eerst met dik 3000 toeren 80km/h reed, deed de 4-bak automaat 2000 toeren met 80km/h. Wat een wereld van verschil was dit.
Het was een leuke Custom werk klus, aan een hele mooie gerestaureerde Opel Commodore A (door de klant zelf) en we waren blij dat we deze klus mochten doen.