Het Project BMW E30 Shadow line
Deze mooie BMW e30 met Shadow line pakket kwam bij ons omdat hij roest schaden had aan de dorpel, wielkuip links achter en bij de passagiers voet einde.
Omdat we bij MadeByMade van oldtimers houden en we die graag op de weg zien blijven rijden konden we hier natuurlijk geen nee op zeggen om dit te maken. Afspraak gemaakt en spullen besteld die nodig waren.
Wat moest er gedaan worden?
De linker dorpel had roest schaden, linker wielkuip had aan de onderkant ook roest door de dorpel en aan de achterkant evenals rechts achter, rechts voor zat een staal bakje dat bij transport gebruikt werd om de auto op te zetten. Dit is niet slim gemaakt vanuit de fabriek en door de jaren heen gaat hier zoveel zooi tegen aan zitten dat je dus roest krijgt. De roet was inmiddels zo ver door getrokken dat er bij het voet uiteinde ook roest zat.
De reparatie
We waren begonnen met de roest in de dorpel weg te halen. Dit hebben we in delen gedaan om elke keer te kijken hoeveel roest er nou daad werkelijk zat. Na dat we alle roest hadden weg gehaald zijn we begonnen met de Roest Reparatie. Het belangrijkste is dat je zoveel roest weg haalt tot je weer op goede plaat zit, dit omdat je daarop verder moet gaan.
Een maal de dorpel gerepareerd te hebben zijn we verder gegaan naar de achterste wiel kuip. Hier weer hetzelfde als bij de dorpel, weg halen tot er goed plaatwerk zichtbaar is en dan herstellen. Tussentijds maken we genoeg foto’s, dit doen we onder andere voor onze Instagram pagina maar ook om te kijken hoe iets zat als we het weg gehaald hebben. Vooral zich delen moeten toch echt wel hetzelfde worden als voorheen en als de andere kant.
Toen we de dorpel links hadden gerepareerd en de auto weer gewoon op zijn wielen kon staan, is de auto de brug op gegaan er was immers nog een plek dat gemaakt moest worden.
De roest schade rechts voor was wat groter dan gedacht, maar was geen probleem. Met gebruik van de bead-roller hebben we het plaatwerk mooi verstevigd en enigszins het origineel na gemaakt. Rechts achter aan de voorkant van de wielkuip zat ook wat roest dat behandeld moest worden. Zoals elke keer, roest er uit, nieuw stuk erin en afwerken.
Nadat alle roest hersteld was zijn de plekken behandeld tegen het roesten. Hiervoor hebben we eerst 2 lagen Brunox aan gebracht, alvorens we alles hebben afgekit en in de body shuts gezet. Brunox is een middel dat voorkomt dat kaal plaatstaal weer gaat roesten. De body Kit is er voor dat alle naden dicht zijn en er dus geen water door kan komen en de body shuts is een beschermlaag die redelijk zacht blijft. Dit zodat als er een steentje tegen aan komt het niet de lak kapot maakt.
Het resultaat!
Nadat al het werk stond er weer een knappe BMW e30 klaar voor de klant.
Klant blij, wij blij! weer een oldtimer gered van de roest en dus weer een mooie BMW e30 oldtimer die op de weg blijft rijden.